De o perioada de timp am devenit mai atenta la tot ce se intampla in jurul meu. Am o doza destul de mare de empatie si ma afecteaza destul de tare lucrurile din exterior. De la atentate, la oameni ai strazii care ingheata de frig, la stiri despre ce se intampla in Romania si nedreptati despre care citesc zi de zi. Nu stiu daca ma ajuta, ca uneori imi vine sa plec la capatul lumii si sa las totul balta, dar pe de alte parte, ma si impinge sa actionez.
Cred in puterea faptelor bune
Cum nu pot sa opresc lumea sau s-o iau s-o pun la spalat, am zis ca fac si eu ce pot, la nivel de individ.
Asa ca Andrei si cu mine reciclam. Strangem in containere plastic, sticle si hartie si aproape saptamanal ducem la reciclat, undeva in afara orasului. Am inceput sa donez mai mult, pe langa hainele de rigoare la British Heart Foundation, donez pentru cauze in care cred. Si asta ma face sa ma simt bine. Mi-am propus ca anul acesta sa mergem sa ducem mancare la FoodBank. Pana acum a fost doar teorie, sper sa punem si-n practica. Si mi-am mai propus sa trag un semnal de alarma legat de industria fashion. Si pe langa vorbe, sa fac lucruri.
Un gest mic
Am decis sa cumpar cat mai putine haine si obiecte si sa evit branduri care folosesc copii si fabrici ilegale. Stiu ca fac parte dintr-un sistem si mai stiu ca probabil am acces la foarte putina informatie. Dar o iau pe aia pe care o am si o folosesc intr-un scop bun. Nu pot sa opresc industria de fast fashion, dar pot sa nu mai investesc in ea.
Este la fel in orice domeniu. Nu mai cumparam oglinzi, stergatoare, telefoane, biciclete furate. Scade cererea, o sa scada si oferta. Dar sa revenim la haine si la cat de nociva este aceasta industrie, nu numai la nivel mental, ci si la nivel de planeta.
Haina nu face pe om, dar omul face haina si distruge planeta
Am citit de curand un articol care spune ca moda asta rapida (haine ieftine gen Primark si H&M) este pe locul doi in topul industriilor care polueaza: “The clothing industry is the second largest polluter in the world … second only to oil”, asa ca ar fi indicat sa mai taiem din garderoba si sa reciclam cat putem.
Apoi am tot citit in domeniu si am gasit niste firme de la care nu voi mai cumpara niciodata. Companii care se folosesc de saracia din unele tari si folosesc ilegal copiii sa-si creeze produsele. Iar pe langa copii, folosesc si tot felul de fabrici ilegale, unde muncesc mii de oameni in conditii mizere. Socul cel mare a venit cand Andrei mi-a zis ca si Apple face asta. Apple, unde si o carcasa de telefon costa 100 de lei. Deci in curand voi renunta la iPhone…
Acum apelez la voi
Va incurajez sa nu mai cumparati produsele lor, chiar daca unele sunt accesibile. Cu cat sunt mai ieftine, cu atat se strica mai repede, cu atat le aruncam mai repede, cu atat poluam mai mult, cu atat sustinem o industrie murdara.
Pe de-o parte, cand dai 25 de lei pe o bluza, iti poti imagina ca e cusuta de un copil intr-o fabrica ilegala din India sau de o femeie platita foarte putin, care lucreaza in conditii inumane, in vreun catun din Cambogia. Adica, la 25 de lei bluza, cat sa coste productia sa iasa firma pe profit? Foarte, foarte putin.
Pe de alta parte, NU inteleg cum branduri precum Nike si Victoria’s Secret fac parte din categoria asta? Nu-mi pot imagina ce profit incaseaza aceste branduri, cand o fusta de la Nike este peste 100 de lei, iar un chilot de la Victoria costa vreo 50 de lei. Cam cat de lacom sa fii?
Asa ca de fiecare data cand vreti sa luati ceva, amintiti-va ca altcineva (un sclav dintr-o tara foarte saraca) s-a spetit pentru cativa dolari. Si ca nu merita! Mai bine mai asteptati putin, mai puneti niste bani si cumparati de la un brand cu haine de calitate, pe care nu le aruncati sezonul urmator.
Iar daca planuiti sa-mi luati cadouri, va rog mult sa evitati:
H&M
Nike
The Gap (Old Navy si Banana Republic)
Wal-Mart
La Senza
Victoria’s Secret
Disney
Sears
Joe Fresh
Marks and Spencer
Nestle
Philip Morris
Apple
Forever 21
Hershey’s
Mars
ADM
Kraft
Godiva
Fowler’s Chocolate
Zara
Urban Outfiters (e o veste foarte trista, pentru ca eram fana lor)
Aldo
Uniqlo
Abercrombie & Fitch
Calvin Klein
Matalan
Joe Fresh
El Corte Ingles
Bonmarche
Mango
Carrefour
Children’s place
Enyce
Sears
Kik
Soffee
J. Crew
Cam asta am gasit… de unele nici nu am auzit pana de curand.
Probabil sunt mai multe, dar nu am dat eu de ele. Listele astea sunt si vechi, si noi. Nu stiu sigur daca intre timp unele branduri au renuntat la astfel de activitati, insa le voi evita pana gasesc proba contrarie. Sau pur si simplu le voi evita. Daca au facut-o o data, probabil ca sunt dispusi la compromisuri si o pot face din nou.
Inteleg ca in tarile foarte sarace, conteaza un dolar in plus, si ca pana la urma firmele astea pun o paine pe masa celor care lucreaza. Dar NU e normal si nu este corect. Sunt obligati sa creeze conditii de munca si sa-si plateasca angajatii, nu sa se gandeasca doar la vanzari si profit. Oamenii vor cumpara in continuare, consumerismul e in floare, deci fara panica.
Nimeni nu trebuie sa fie sclav ca sa aiba o paine pe masa. Mai ales un copil. Iar eu refuz sa mai fac parte din asta.
Alte surse: therichest.com / careeraddict.com / anonhq.com / gurl.com / theguardian / treehugger / buzzfeed
Daca mai aveti informatii, va rog sa-mi trimiteti.
Sa facem bine,
Evergreen
4 Comments
Corina
18 January, 2017 at 12:24 pmAi o lista cu magazine fair trade? M&S stiu ca isi trateaza angajatii ok. Solutia mea momentan e sa nu mai cumpar – 2 year shopping ban inceput fara sa-mi dau seama acum 6 luni.
Evergreen
18 January, 2017 at 5:22 pmNu am o lista cu fair trade shops, dar nu e o idee era. Am citit asta de M&S – http://www.independent.co.uk/news/child-labour-sweatshops-refugees-marks-and-spencer-panorama-clothes-sold-in-uk-britain-british-high-a7376706.html. Si eu am zis ca reduc si numarul achizitiilor pe langa anumite branduri…
Ndesignful
17 January, 2017 at 8:50 pmhttp://ihavenotv.com/apples-broken-promises
Uita-te aici! General Motors e no 1, investigheaza. Coca Cola si-a revizuit mult politica de expansiune si CSR, dar mna, are si cel mai tare marketing de pe planeta, so, nu stiu cat sa cred.
Evergreen
18 January, 2017 at 5:24 pmMa uit. Sarna!