Ca-n viață, ca-n filme

Scrisoare către candidatul la PMB – Vlad Voiculescu

De câțiva ani încoace de câte ori ies prin București fac o listă mentală cu ce aș face eu dacă aș fi primar. De fiecare dată când ajung într-un oraș european îmi notez ce se poate face și la noi… și mă frustrez grav când ajung acasă, văd potențialul și totodată văd cum s-a degradat orașul.

E sufocant, împuțit, plin de oameni cărora nu le pasă… falimentar.

Am ajuns așa din mai multe motive. Dar principalii vinovați sunt pe de-o parte autoritățile și instituțiile care ignora cu bună știință nevoile reale ale orașului și cetățenii căre efectiv nu mai depun niciun efort să schimbe ceva.

E o capitulare din ambele tabere, doar că tabăra penalilor va pleca de la conducere cu mulți bani și multe proprietăți și ne vor lăsa moștenire o ruină.

Așa că Vlad, am decis să fac și eu o listă personală cu ce cred că trebuie rezolvat cât mai repede. O spun de la nivelul unui om care circulă mult pe jos, cu metroul, cu ride sharing și care duce o bătălie (uneori pierdută) cu orașul.

Nevoie de infrastructură
Sunt sigură că există în România niște oameni inteligenți care știu cum să construiască locuri de parcare și spații verzi, fără să distrugă sau să prioritizeze una dintre cele două nevoi.

Și sunt sigură că există oameni deștepți care vor putea gândi strategii de decongestionare a traficului, de construire a benzilor speciale pentru STB, de poduri sau pasaje care să ușureze deplasarea prin oraș.

Totul cu grijă pentru mediu.

*Iar la capitolul parcări – ridicate zecile de mașini lăsate în paragină pe stradă și amendarea celor care parchează, mai bine spus, o lasă pe o bandă, la semafor, pe trecerea de pietoni, pe linia de tramvai… îngustarea anumitor trotuare, nu ne trebuie 6 metriu să ne deplasăm. Poate doi metri liberi: o linie de copaci, parcare, piste biciclete.

Autorizațiile de construire
N-aș mai elibera în București autorizații de construire a complexelor de blocuri sau case care să nu dispună de: parcări și spații verzi. Gândit un sistem funcțional pentru fiecare locuitor care deține o mașină și doi plămâni. Dacă ești proprietar de mai multe mașini, atunci ești nevoit să plătești mai multe taxe sau costuri suplimentare când cumperi apartamentul.

De asemenea, împreună cu o mână de arhitecție și pesisagiști talentați aș pune la cale niște reguli de bun simț vizual, astfel încât să nu mai construiască fiecare cum i se năzare, ci organizat și eficient. Adică să nu mai trântim zgârie-nori în zone cu case – monumente istorice.

Transportul în comun – STB
Așa cum am învățat de la Madam Firea, nu e suficient să cumperi autobuze noi, daca ele stau blocate în trafic și nici să faci campanie cu vloggeri ca să atragi cetățeanul să stea ca o sardină 45 de minute de la Răzoare la Eroilor. Nu suntem nici idealiști, nici proști.

În primul rând ar trebui regândit totul de la zero și, normal, mutat cât mai mult pe electric. Și… cum ar fi să avem panouri digitale care să ne spună orele la care vin autobuzele? Așa se poate ține o evidență reală a situației și poate nu mai stăm câte 45 de minute după un 300, iar când vine unul, mai vin 3.

În al doilea rând, desființate liniile de tramvai în paragina sau poate chiar tramvaiele, care oricum fac 400 de ani lumină și se dezintegreaza pe zi ce trece. Sau găsite metode mai evoluate decât stâlpii aia de gumă peste care trec toți taximetriștii sau șoferii de bolid.

O pasez la tine și la oamenii deștepți.

Metrouri
Reabilitarea unor stații (Victoriei, Romană etc) și construirea de cât mai multe linii de metrou. Nu-i așa? Da, știu, asta ne dorim cu toții și probabil ar mai elibera puțin orașul.

DAR eu propun să legăm Ilfov cu linie de metrou. Foarte mulți dintre noi ne-am muta în afara orașului (Buftea, Mogoșoaia, Popești Leordeni, Cernica), la o casă la curte, dacă am avea cum să ajungem la muncă. Eu nu vreau să conduc (poluare, locuri de parcare de negăsit, trafic haotic), dar aș merge cu autobuz sau metrou dacă ar exista.

Aici ar merge și trenuri, dar am văzut cu toții cum arată Gara de Nord. Ah, chiar, adaug și Gara de Nord pe listă.

Gradinile de bloc – grădini suspendate… multă natură urbană
Aici nu am înțeleg nici până azi dacă grădinile blocurilor sunt în grija ADP sau a locatarilor. În orice caz, grădinile din jurul blocului ar trebui să fie curate și pline de vegetație, nu de gunoaie și chiloți aruncați. Aș miza enorm pe aceste spații pe care aș încerca să le transform în locuri de verzi pentru locatari și sursă de oxigen pentru oraș.

Gradina de bloc sectorul 2

Aplicat de amenzi la greu pentru toți care nu au grădinile îngrijite.

Gunoi
Și acum apare extremista din mine. Nu zilnic, dar periodic mă iau de oameni care aruncă gunoaie pe jos, fiind la un metru de un coș de gunoi sau care nu strâng rahatul după câini.

m o r

Poliția Locală ar trebui să stea la vânat și la amendat. Fără discuții. CCTV-uri pentru dovezi și aplicat amenzi la greu. Așa crește și bugetul local și putem păstra un oraș curat.

Curățenia străzilor făcută cu simț de răspundere. Nu cum se face la noi cu echipamente din toamna 2002. Sun periodic la Supercom sectorul 2 pentru că angajații lor stau mai mult pe bordură la semințe decât la curățenie.

Ridicarea selectivă OBLIGATORIE în toate sectoarele și amendă pentru cei care nu respectă legea. Și pe stradă amenajarea de spații de reciclare sau instalrea de coșuri de gunoi pentru colectare selectivă + campanie abuzivă de informare a cetățenilor și autorităților.

Rezolvarea problemelor cu gropile de gunoi – să nu mai fie date autorizații de construcție blocuri lângă gropi sau gropi lângă locuințe.

Trotuar Bucuresti 2019

Spitale, grădinițe, creșe (investiții masive în cele de stat)
Nu mai e nevoie să spun că la capitolul biserici stăm uluitor de bine, la capitolul spitale stăm… rău. Nu numai că pică pereții pe noi, dar și personalul angajat e obosit… ani de zile de corupție, șpăgi, salarii mici și gherțoi pe posturi de conducere te cam șubrezesc.

DAR, vrem schimbare!

Aici și la mai toate instituțiile de stat ar trebui găsite metode de evaluare a performanței angajaților, dar și o metodă prin care aceștia pot îmbunătăți sistemul. Cred că cele mai bune idei vin tocmai de la cei care sunt acolo, iar dacă ei au intenții pozitive, atunci informațiile pot fi baza unui sistem sănătos.

Controlul chiriilor
N-am multe aici, dar cred că la capitolul imobiliare suntem… praf. Nu am soluții, doar subliniez o problemă.

Aplicație pentru sesizarea neregulilor
Ca să nu mai sunăm ca debilii la ADP, Primării, Poliție locală, ar fi mișto să existe o aplicație (gen Civic Alert, dar varianta 2020) prin care să putem sesiza: lipsa de semne de circulație, gunoaie, gropi, case în paragină, stâlpi căzuți, copaci lipsă. Și prin intermediul aplicației pornește sesizarea către organele competente – iar organele vor lua măsuri în 48 de ore, în funcție de gravitatea situației. La noi e 30 de zile la orice sesizare.

Mediu
Poate marile clădiri de birouri să fie obligate sa instaleze niste panouri solare sau poate grădini suspendate?

Am văzut în Franța că și pasajele aveau verdeața pe ele.

Există clar soluții pentru București, dar și pentru zonele din jurul orașului: plantată o super pădure, restricționat traficul în oraș în anumite zone sau zile, susținerea transferului către electric.

Rezolvarea clădirilor cu risc seismic
Soluția e reabilitare sau reconstruire, acolo unde nu se mai poate reabilita nimic. Dar construire pe baza planului de bun simț vizual.

Monumentele istorice
În primul rând să nu le mai mutilăm sau dărâmăm pentru a servi anumite interese ale anumitor oameni.

Cred că e nevoie de o evidență clară a zonelor Bucureștiului și o listă cu monumentele istorice (case vechi) care ori să fie reabilitate și date spre locuire, ori să fie transformate în teatre, muzee, cinmatografe – spații artistice.

Zonele industriale din oraș sau spațiile nefolosite
Există acel spațiu nefolosit la Unirii (voiau să facă un bloc și l-au lăsat așa), există clădirea aia imensă de la eroilor și muuulte alte fabrici și uzine care sunt în paragină sau bucăți spațiu pentru ateliere.

Cred că aici se poate investi masiv. Se pot construi parcuri, locuințe, spații artistice. Dar din nou, e nevoie de o hartă a orașului și de oameni interesați să creeze ceva pentru București, nu doar pentru contul lor bancar.

Dâmbovița
Curățată. Că pute mai mereu. Găsite soluții să poată fi monetizată.

Piste de biciclete și spații verzi
În loc de mașini parcate abuziv peste tot, am putea să avem piste de biciclete, spații verzi de recreere (poate chiar pe trotuare, mici oaze verzi cu băncuțe), spații de parcat bicicletele supravegheate cu camere.

Trotuare reparate
Majoritatea sunt denivelate, mizerabile și… de multe opri inutile pentru că sunt parcate mașini. Sunt multe alveole goale, poate se poate face o campanie de plantare de copaci.

Plan de atracție turiști
Hai să facem aeroportul ăla să arate decent, să asigurăm un transport de bun simț în oraș, să oferim semne de circulatie în limba engleză și cred că va crește considerabil numărul de turiști. Ah, și pentru sufletul meu, să facem Muzeul Comunismului, proiect la care visez din 2012,

Oamenii străzii
Nu cred că e atât de greu să fie construite niște centre care să nu fie niște spelunci infectate unde oamenii străzii își pot petrece nopțile. Oamenii ăia nu au ajuns acolo pentru că și-au dorit. Pur și simplu viața lor a luat o întorsătură urâtă și s-au trezit cu două plase pe un trotuar.

Da, putem spera că pot fi reabilitați și reintegrați în societate, dar rezultatele nu-s întotdeauna 100%. Cred că suntem responsabili să le oferim o cană cu apă, un pat de dormit și-o mâncare caldă. Un minim suport să nu moară înghețațați de frig.

Mamele abuzate, familiile defavorizate
Primăria București ar trebui să sprijine toate asociațiile care se ocupă de cazurile femeilor abuzate sau a familiilor muritoare de foame. Nu doar ajutor superficial care dă bine într-un excel, ci un plan bine pus la punct, consiliere, suport financiar pentru a putea deveni funcțională familia.

Dialog cu cetățenii
Cu siguranță că orice decizie se ia, vor fi cetățeni care vor fi nemulțumiți. Cred că e nevoie de dialog între instituții și bucureșteni pentru a putea recăpăta încrederea că acestea există și angajații lor lucreaza (nu doar există acolo) pentru a ne facilita existența într-o capitală europeană.

Animale abandonate
Mai multe adăposturi, mai mult suport pentru asociațiile care se chinuie cu abandonul animalelor, campanie de sterilizare obligatorie.

Stâlpii și gardurile cu mii de afișe
Să începem să folosim panouri digitale pentru concertele Andra și Bănică. Chiar cred că trebuie curățat tot.

Cablurile care atârnă prin oraș
Arată totul oribil. Și cred că reprezintă un pericol.

Cabluri stâlpi București

Fără bani la biserici 
E suficient.

Cred că mai sunt o mulțime de lucruri de subliniat, dar astea mă ard pe mine cel mai tare. Sunt convinsă că dacă își adună forțele mai mulți oameni inteligenți, orașul nostru are șanse să devină un model pentru România. Dar cel mai important este ca oamenii de la masă să nu circule cu coloană oficială, ci să ia contact real cu viața de la asfaltul Bucureștiului.

Țin pumnii!

Aici puteți urmări pagina Meanwhile in Bucharest pe instagram. Iar aici pagina de Facebook.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Proka
    9 August, 2019 at 7:24 am

    Zici foarte bine și lucrurile de le-ai zis le știm cu toții…
    Dar o să las un filmuleț să-ți explice dă ce nu merg chestiile.

    Vezi problemele și știi cum să le rezolvi?
    De ce oare conducătorii nu văd lucrurile la fel de limpede ca noi și se poartă în moduri atât de dubioase?
    Sunt proști sau ce? Politicienii ăștia…

    Uite aici de ce tre să dai bani la biserici.
    https://ihavenotv.com/the-rules-for-rulers-cgp-grey

    • Reply
      Evergreen
      12 August, 2019 at 2:34 pm

      Of. O sa ma uit. Nu-mi imaginez ca-s toti prosti, ci ca exista niste interese mai presus de nevoile cetatenilor.

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.